Kontakta oss


Nedan finner du svar på de vanligaste frågorna. Får du ej svar på din fråga är du välkommen att kontakta oss via kontaktuppgifterna nedan.

E-post: info@foretagsakademin.se

Telefon: 076-543 89 85
Telefontid: 9-11, 13-15


Frågor och svar


Hur länge pågår projektet?
Projektet startade i januari 2023 och pågår fram till 30 september 2025. Dock kan utbildningar genomföras fram till 30 juni 2025.

Läs gärna mer om projektet här.

Hur många utbildningar får man gå?
Man får en utbildning per anställd oavsett längd på kursen. Är ni t ex. 20 anställda har ni alltså 20 utbildningar till förfogande.


Hur bokar man kurs?
När ni har genomfört de första stegen (lämnat in blanketter, slutfört enkät och genomfört den Förberedande workshopen) kan ni boka er på kurs via er medlemssida. Ni är såklart också alltid välkommen att kontakta oss för hjälp!

Jag är inloggad men ser ingen Boka-knapp

Ni kan ha fått tillgång att logga in på medlemssidan, men ännu inte fått tillgång att Boka kurser. Detta kan bero på att vi saknar någon information från er, t ex. Intyg om statsstöd, samarbetsavtal eller att samtliga deltagare inte finns inlagda. Eller så kan det vara så att ni redan använt samtliga kurspaket. Kontakta oss så kollar vi på vad som gäller för just er!

Deltagaren jag vill boka finns inte att välja i rullistan

Antingen så finns inte deltagaren inlagd i vårt system eller så saknar vi deltagarens personnummer.

Vad kostar det att delta i projektet?
Företaget betalar en administrationsavgift baserat på antalet anställda. Detta är en engångsavgift och betalas endast en gång. Därefter finansieras varje kurs, som har ett marknadsvärde på 20 000 kr, av ESF-rådet.

Till varje kursdag tillkommer en kostnad för konferenspaket. Du ser denna kostnad vid bokningstillfället och då beskrivet som ”Ditt pris”.

Hur går ansökan till?
Företag anmäler sig till projektet genom att göra en intresseanmälan. Kontaktpersonen får då ett välkomstmail med information och blanketter om hur ni går vidare.

Vilka villkor finns för att kunna delta?

  • Företaget befinner sig i storleken 0–49 anställda
  • Företaget har sin verksamhet i Stockholms län
  • Företaget har ej har mottagit mer än 300 000 EURO (ca 3 msek) i statsstöd*
    de senaste tre åren

*Projektet omfattas av EU:s regler om statsstöd enligt bestämmelserna om försumbart stöd enligt Europeiska kommissionens förordning nr 2023/2831 om stöd av mindre betydelse. Stöd till korttidsarbete räknas inte som statsstöd.

Vilka krav finns för att kunna delta?
Alla som deltar i ett socialfondsprojekt måste redovisa och intyga den tid de medverkar i projektet. Det innebär att samtliga deltagare kommer att få ett mail med instruktioner om hur de ska intyga den nedlagda tiden inom ramen för projektet.

Omfattas omställningsstöd och korttidspermitteringsstöd av statsstödsreglerna?
Nej, varken omställningsstöd eller permitteringsstöd räknas som denna typ av statsstöd.

Varför behöver projektet de anställdas personnummer?
Personnummer måste samlas in för att ESF-rådet ska kunna följa verifieringskedjan och säkerställa deltagarens identitet vid fördjupad kontroll. Projektet behöver även samla in personnummer för att SCB ska kunna matcha deltagaren mot deras registerdata. ESF-rådet är beroende av denna statistik för att följa upp projektens och programmets genomförande. ESF-rådet använder deltagardata bl.a. vid kontroll på plats hos projektägaren.

Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter i projektet här.

Behöver de anställda ha en egen e-postadress?
Ja. För att kunna delta i projektet och gå utbildningar behöver varje deltagare ha en unik e-postadress. Dvs. flera personer kan inte dela på samma e-postadress.